dinsdag 24 april 2012

Een dagje in het eerste jaar vmbo

 De trouwe volgers zullen allicht gemerkt hebben dat er gisteren geen nieuw bericht verschenen is. Door een acuut internetprobleem heb ik mijn bericht niet kunnen posten. Goddank had ik het wel in Word gemaakt en bestaat het dus wel degelijk. Ik post het dus gewoon vandaag zoals ik het gisteren geschreven heb.

Ook vandaag had ik weer een zeer interessante dag. Om nader kennis te maken met het reilen en zeilen op een middelbare school in Nederland, heb ik een hele dag eenzelfde klas gevolgd. Ik maakte kennis met de jongens en meisjes van 1f, een vmbo-klas met 24 leerlingen. Het was een zeer enthousiaste, energieke maar oh zo leuke klas om te volgen. Dit is wat er vandaag allemaal op het programma stond:

Geschiedenis
Zoals gewoonlijk wordt de les begonnen met de dagopening. Dit is een bezinningsmomentje. De leerkrachten houden zich wel aan een thema maar kunnen dit voor de rest zelf invullen. Zo duurde dit openingsmomentje beduidend korter dan hetgene ik hiervoor al gezien had. Het was ook minder christelijk geïnspireerd.

De leerlingen hadden voor deze les een presentatie voorbereid. Ik heb reeds verteld dat ze hier in één jaar wat geschiedenis betreft heel wat meer leerstof zien. De leerlingen hadden het dan ook over de middeleeuwen. Ik zag een presentatie over middeleeuwse straffen en ééntje over de pest. En toen zaten we met een probleem. Want blijkbaar hadden niet alle groepjes even goed voorbereid tegen vandaag. Opvallend was dat de leerkracht hier niet kwaad om werd. Wel liet ze duidelijk weten dat dit zeker niet geapprecieerd werd. De leerlingen moesten zelf een oplossing vinden voor dit probleem. Er werden duidelijke afspraken gemaakt naar volgende les toe en de leerlingen kregen nog wat tijd om aan andere vakken te werken.

Tijdens de presentaties van de andere leerlingen moest iedereen zijn bank leegmaken. Zo was er geen afleiding en kon iedereen aandachtig luisteren naar de leerlingen die vooraan stonden. Ook opvallend was dat de leerlingen tijdens de “studie” naar muziek mochten luisteren. Dit zou bij ons ondenkbaar zijn. Het viel me ook op dat de leerlingen nog geen feedback kregen over hun presentatie. Die krijgen ze pas als iedereen aan de beurt is geweest. 

Nederlands
De tweede les, Nederlands, was bij een oude bekende: mevrouw Moes.. Tijdens deze les worden oefeningen verbeterd die de leerlingen moesten voorbereiden tegen vandaag. Hierbij worden verschillende manieren gehanteerd: leerlingen komen aan bord, de leerlingen duiden iemand anders aan van het andere geslacht om de volgende oefening te verbeteren, er wordt galgje gespeeld, … Tijdens deze les worden de toepassingen van het digitale bord ook echt gebruikt, het is meer dan enkel een projectiescherm.

De leerlingen hebben een tijdje geleden een opdracht gekregen om een presentatie rond een jeugdboek te maken. De evaluatie hierrond is enorm transparant. De leerlingen zien echt meteen waarop ze punten krijgen en wat er zeker in hun presentatie moet staan. 

Tijdens deze les krijgt een leerling een straf. De leerling was aan het praten met de buren en kreeg een andere plaats toegewezen. Hierop trok de leerling een gezicht, wat helaas werd opgemerkt door de leerkracht. De leerkracht speelt hierop meteen in door te vragen aan de leerling wat er fout gaat. Hierdoor lijken de leerlingen wel te beseffen welk gedrag er al dan niet door de beugel kan. De straf wordt ook heel snel geaccepteerd. Een tip om te onthouden. 

Wiskunde
Het was al eeuwen geleden dat ik nog een les wiskunde had bijgewoond. Ik ben daar eerlijk gezegd niet rouwig om want dit vak heeft bij mij geen bijster positieve indruk nagelaten. Een duf boek met duffe voorbeelden, duffe theoriekaders gegeven door een meestal duffe leerkracht. Zo kan ik mij dit vak herinneren. Gelukkig ging het er hier heel anders aan toe. Het handboek wiskunde zag er waarlijk aantrekkelijk uit. De voorbeelden waren echt levensecht en de namen die erin voorkomen bestaan ook echt. Bovendien zaten er heel wat afwisselende opdrachten in. Er waren zelfs pagina’s met echte (leuke) spelletjes. Kom dat tegen!

Tijdens de les was het eigenlijk ook nog wel best leuk. De leerlingen waren eigenlijk vooral zelf aan het werk. De leerkracht gaf een aantal opgaven op die de leerlingen zelfstandig maakten. Nadien konden ze verbeteren aan de hand van boekjes die vooraan in de klas lagen. Leerlingen die een vraag hadden gingen naar het bureau van de leerkracht. Op die manier kon iedereen op zijn eigen tempo werken en kreeg iedereen de hoeveelheid hulp die hij nodig had. Wiskunde in een nieuw daglicht!

Duits
Die Deutsche Sprache, eine wunderbare Sprache. Voor het eerst sinds jaren werd ik in een les nog eens geconfronteerd met deze taal. Wat meteen opvalt is de leeftijd waarop deze leerlingen Duits krijgen. Niet onlogisch als je ziet hoeveel kilometers grenslijn Duitsland en Nederland delen. Maar toch. In België hebben we zelfs een Duitstalige gemeenschap en toch leren wij de taal pas vanaf het derde jaar. 

De les kwam gezapig op gang. Eerst moest er nog een oefening verbeterd worden. Dit gebeurde heel klassiek door telkens een leerling aan te duiden. 

Nadien kregen de leerlingen een spreekfiche. Met deze fiche moesten ze een dialoogje voorbereiden. Vreemd genoeg was het niet de bedoeling dat de leerlingen dit dialoogje ook uitoefenden. Ze moesten enkel schriftelijk de zinnen die gezegd moesten worden neerschrijven. Zeer vreemd. Het voorbereiden gebeurde in drie stappen: eerst moesten de leerlingen zonder boek proberen, daarna mochten ze aanvullen met hun boek en nadien werd klassikaal overlopen. Toen zat de les er alweer op.

Drama
De eerste les na de middag was er eentje waarnaar ik eigenlijk wel uitkeek. Ik had nog nooit een les drama op school meegemaakt. 

Drama is voor de leerlingen een keuzevak. Ze kiezen uit een aantal kunstvakken: beeldende kunst, drama of muziek. Ik was erg benieuwd naar deze les omdat het iets is dat wij niet kennen op onze scholen, behalve in KSO. 

Tijdens deze les oefenden de leerlingen een reclamespot in. Ze hebben in groepjes een spotje bedacht. Dit gaat dan gefilmd worden. De leerlingen hadden al zelf gezorgd voor kledij, decor, attributen en een draaiboek. Tijdens deze les werd er voor de laatste keer gerepeteerd en volgende les wordt er dan gefilmd. Er waren ook een aantal leerlingen aangeduid voor regie en filmen. 

Tijdens deze les kreeg ik dus reclamespotjes voor stoelen, brillen, telefoonmaatschappijen en nog meer brillen te zien. Erg leuk allemaal, maar er werd ook heel wat geleerd. Bij het bekijken van de mapjes van de leerlingen ontdekte ik dat er ook heel wat aandacht wordt geschonken aan de ‘theoretische’ kant van de zaak. De leerlingen leren heel wat begrippen rond toneel en film. 

Een hele belevenis.

Biologie
Dit was de laatste les die vandaag op het programma stond. Er zijn er inderdaad maar 6. Deze les bleef eigenlijk redelijk klassiek. De leerstof werd door een aantal leerlingen voorgelezen uit het handboek en hier en daar gaf de leerkracht een extra woordje uitleg. De oefeningen werden verbeterd door het rijtje af te gaan en de leerlingen de oplossing te laten geven. 

Het onderwerp van deze les was seksualiteit. In een eerste jaar is dit misschien wel vroeg – wij behandelen die leerstof meestal in het tweede jaar – maar aan de reactie van sommige leerlingen te zien was het misschien toch wel al nodig. Vreemd genoeg zit een groot deel van de meisjes hier al op hun 13 jaar aan de pil. 

Algemene opmerkingen
Er zijn tijdens deze en vorige dagen mij een aantal dingen opgevallen die toch een beetje anders zijn dan bij ons. Ik zet ze eens op een rijtje. 

Infrastructuur: In deze school hangt echt in elk klaslokaal een Smartboard. Het is niet helemaal hetzelfde bord als datgene wat wij kennen - het heeft geen touchscreen- maar het is even luxueus. Echt in elk lokaal is dit voorhanden, met de bijbehorende computer of laptop. 

Eerlijkheid: Dit is iets wat hier in Ichthus zeer hard op prijs wordt gesteld. Leerlingen zullen hier niet gauw afkomen met excuses voor hun huiswerk of slechte toetsen. Hier hangt een erg open cultuur, de leerlingen zeggen gewoon waar het op staat. Dit geldt ook voor de leerkrachten. Als zij geïrriteerd raken door iets wat de leerlingen doen, vertellen zij dit ook. Dit zorgt voor een aangename sfeer. 

Openheid: Er heerst ook een erg open cultuur in deze school. Dit is de eerste school waar ik kom met een leraarskamer die altijd open staat. Als je door de gang loopt, zijn er ook altijd heel wat klassen die open staan. Ik als stagiaire ben ook welkom in elke les. Iedereen is enorm hartelijk en de deur staat steeds open voor iedereen. Dit staat toch wel in contrast met ervaringen die wij soms in België in stagescholen meemaken. Daar heeft men liefst zo weinig mogelijk ‘pottekijkers’. 

Geen agenda’s: De leerlingen hebben geen schoolagenda zoals wij die kennen. Vaak hebben leerlingen een eigen agenda die ze daarvoor gebruiken. Alle taken en toetsen worden door de leerkracht op het elektronisch leerplatform van de school gezet. Zo weten de leerlingen ook wat ze tegen wanneer moeten doen. 

Hoog niveau: Ik heb vandaag een hele dag les gevolgd in een 1 VMBO-klas. Dit is ongeveer hetzelfde als het beroepsvoorbereidend leerjaar bij ons. Het zal je wel meteen opvallen dat deze leerlingen eigenlijk nog heel wat theorievakken krijgen. De theorie hierbij is eigenlijk ook van een erg hoog niveau. De leerlingen moeten heel wat dingen zelfstandig doen en de opdrachten die krijgen zijn nog niet zo eenvoudig. 

Magister: Dit is het online leerplatform van de school. Heel wat scholen in België hebben ook iets dergelijks maar vaak wordt het niet zo intensief gebruikt als hier. Taken en toetsen worden aangekondigd via magister, extra papieren worden hierop geplaatst, mededelingen zijn via internet zichtbaar, … 

Resultaten: De leerlingen kunnen via magister ook hun resultaten raadplegen. Ze hebben dus een heel goed zicht waar ze staan voor elk vak. Een rapport komt dus nooit echt als een verrassing. Het is dus heel wat transparanter dan het puntensysteem bij ons. 

Maturiteit van de leerlingen: Ik heb vooral kennis gemaakt met leerlingen uit het eerste jaar. Wat mij opviel, is de maturiteit van de meisjes uit deze klas. Ze zien er echt allemaal een stuk ouder uit dan de gemiddelde Belgische eerstejaars. Vaak zijn op deze leeftijd de meisjes hier ook een kop groter dan de jongens. Bovendien loopt de meerderheid al rond met make-up. Ook in de gespreksonderwerpen zie ik heel wat verschillen tussen de jongens en de meisjes. Daar waar de meisjes het over make-up, jongens en liefde hebben, zijn de jongens volop Star Wars aan het naspelen. Wat heerlijk om jong te zijn!

 Al bij al heb ik vandaag weer een erg leerrijke dag gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten