Dit is "gebouw X". Het klinkt mysterieus maar er wordt gewoon les gegeven. |
Na een wandeling van een half uurtje – jaja, ik ben sportief - stond ik met open mond van verbazing naar de campus van Windesheim te kijken. Deze hogeschool is enorm. Een blok is van grootte vergelijkbaar met onze nieuwe bouw. Zij hebben daar zo blok A tot en met T. Gelukkig is alles duidelijk aangegeven en kon ik in dat kluwen toch mijn weg vinden.Ik wilde jullie dit aanzicht niet besparen, daarom enkele foto's.
Een kleine indruk van hoe Windesheim eruit ziet. |
De eerste les die op het programma stond was Bijbel in cultuur en literatuur. Ik had mij verwacht aan een les waarin we literatuur en film zouden bespreken en van daaruit linken leggen naar de Bijbel. Maar daar had ik mij precies toch in vergist. Eigenlijk was het vooral een les waarin er voorgelezen en verteld werd uit de Bijbel. Opmerkelijke passages werden besproken en geïnterpreteerd. Ook kwamen allerlei bewerkingen en gedichten over die onderwerpen aan bod.
Niet helemaal wat ik verwacht had dus. En de link met het vak Nederlands was me ook niet echt duidelijk. Maar desondanks was het toch een interessante les, temeer omdat de Bijbel bij ons eigenlijk nooit aan bod komt. En, ah ja, ik heb ook huiswerk. Tegen volgende week moet ik het boek Genesis gelezen hebben. De andere studenten zijn hiermee al een tijdje bezig, maar voor mij zal het dus op één week moeten lukken. Heb ik al gezegd dat het boek Genesis uit vijftig hoofdstukken bestaat?
De tweede les die op het programma stond was vakdidactiek Nederlands. Deze les heb ik echt stomverbaasd verlaten. De leerlingen uit deze klas zaten in hun derde jaar. De lerarenopleiding duurt hier vier jaar, dus volgend jaar kunnen deze leerlingen afstuderen. Tijdens deze les vakdidactiek hebben ze voor het eerst kennis gemaakt met het begrip ‘inductief leren”. De studenten zijn dus al meer dan twee jaar gewend om elke les te beginnen met het uitleggen van theorie. Daarna geven ze hun leerlingen oefeningen bij de theorie. Dat je de theorie ook uit de leerlingen kan laten komen, was voor hen een heel nieuw idee. We kregen tijdens de les een aantal voorbeelden te zien en moesten nadien voor een aantal lesdoelen een inductieve manier van werken bedenken.
En toen zat mijn eerste dag op Windesheim er al op. Onderweg naar huis kreeg ik mijn eerste Nederlands bui op mijn hoofd. Ik besloot te schuilen in de plaatselijke kringwinkel en kwam buiten met boeken van Willem Frederik Hermans en Hella Haasse. Bovendien heb ik in de kringwinkel een uiterst charmant restaurantje ontdekt, volledig ingericht met tweedehandsspullen.